آسیب شناسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران
همه
ما تجربه حضور در مدرسه را داشته ایم ، حضور در مدرسه به معنای حضور در یک
سیستم آموزشی و متاثر شدن از آن می باشد.لذا ناکارآمدی نظام آموزشی یک
کشور به ناکارآمدی نیروی انسانی و هدر رفتن منابع انسانی منجر می شود.با
توجه به این که اکنون ما در جهان ارتباطات و به اصطلاح دهکده جهانی زندگی
می کنیم ، نیازمند استفاده از یک زبان بین المللی برای پیوستن به جهان
امروز هستیم.متاسفانه در نظام آموزشی کشور ما ایران ، آنگونه که باید به
یادگیری زبان انگلیسی توجه لازم مبذول نمی گردد.
مشکلات موجود در آموزش زبان انگلیسی در ایران عبارتند از :
- نامناسب بودن محتوای کتب درسی زبان انگلیسی
- ضعف معلمان در آموزش زبان انگلیسی
- کمبود ساعات اختصاص داده شده به این درس
- الویت ندادن به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی
- شروع آموزش زبان انگلیسی در زمان نامناسب
- عدم رعایت مراحل یادگیری
- کاستی های موجود در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی
حال
این سوال مطرح می شود که چرا با وجود نیازدانش آموزان به دانستن زبان
انگلیسی برای پاسخ به نیازهای خود در دنیای امروز ، آموزش و پرورش ایران به
گونه ای عمل کرده و می کند که دانش آموزان و دانشجویان از یاد گرفتن زبان
انگلیسی در مدارس و دانشگاهها مایوس می شوند و به سمت آموزشگاههای آزاد
زبان انگلیسی هجوم می آورند و هزینه های گزاف آموزش آزاد را می پردازند؟
بیشتر ما نخستین بار در مدرسه با زبان انگلیسی آشنا می شویم.این آشنایی با استناد به اصل (First impression) یا
(تاثیر اولین برخورد) می توان آن را در اغلب مواقع ناموفق دانست و دانش
آموزان در نخستین مواجهه خود با کتابهایی روبرو می شوند که به هیچ وجه از
اصل های تربیتی آموزش زبان انگلیسی به کودکان پیروی
نمی کنند.در کتابهای آموزش و پرورش تنها چیزی که بر آن تاکید شده گرامر و
تا حدی درک مطلب است و هیچ توجهی به مهارتهای گفتاری و نوشتاری نشده است.در
تمام دنیا ، هدف اصلی آموزش زبان انگلیسی برقراری ارتباط است.بر همین اساس
هدف از یادگیری زبان انگلیسی هم باید افزایش مهارت مکالمه باشد که این
مساله در آموزش و پرورش ایران نادیده گرفته می شود.در میان مهارتهایی چون
خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و شنیدن ، اولویت با شنیدن است و دانش آموزان
ما متاسفانه وسایل کمک آموزشی لازم در این زمینه را ندارند.
مدرسان کتابهای زبان انگلیسی هم در برقراری ارتباط ناتوان بوده و بر محتوای کتب درسی تسلط ندارند.بیشتر مدرسان تنها گرامر زبان انگلیسی
را یاد گرفته اند و اکنون این گرامر را به دانش آموزان خود آموزش می
دهند.با وجود هزینه های بسیار زیادی که در آموزش و پرورش صورت می گیرد ،
اما به دلیل ناکارآمدی و بهره وری پایین ، دانش آموزان از این طریق زبان
انگلیسی را یاد نمی گیرند.ضعف سیستم آموزشی زبان انگلیسی در مدارس ، یکی از
دلایل استقبال دانش آموزان از آموزشگاههای خصوصی به ویژه در تابستانها می
باشد.
آموزش زبان انگلیسی در کشور ایران بدون
هیچگونه هدف گذاری انجام می شود و این وضعیت در همه حوزه ها به چشم می
خورد.نیاز سنجی و هدف گذاری در این حوزه نباید محدود به آموزش صحیح زبان
انگلیسی در مدرسه ها باشد.بدون شک صدا و سیما هم می تواند در این خصوص
بسیار تاثیر گذار باشد و با پخش فیلم های زبان اصلی در ساعات مشخص یا
برنامه های آموزشی که در آنها الفبا ، مکالمه روزمره ، لغت های پرکاربرد و
.... درسطح های مختلف آموزش داده می شود ، به هر چه راحت تر و موفق تر شدن
آموزش زبان انگلیسی در ایران کمک می کند.
زبان
انگلیسی در زندگی فردی - شغلی و حتی اجتماعی دانش آموزان تاثیر گذار است و
معمولا خیلی از دانش آموزان به زبان انگلیسی به عنوان یک زنگ تفریح که باید
باشد ولی اگر هم نبود اتفاقی نمی افتد ، نگاه می کنند.به هر حال یکی از
راه حل های مناسب برای رفع مشکلات آموزشی موجود در این زمینه الگوبرداری
سنجیده و مناسب از روش ها و برنامه های آموزشی کشورهای موفق در زمینه آموزش
زبان دوم (زبان انگلیسی) می باشد.
- ۹۴/۰۸/۰۹