دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان انگلیسی
بشر
در هیچ دوره ای این چنین با حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات مواجه نبوده
است . کتابها ، فیلمهای صوتی - تصویری ، کلاسهای آموزشی رسمی و غیر رسمی ،
نرم افزارها و پهنه گسترده اینترنت در کارند تا امر فراگیری یک زبان خارجی
تحقق یابد . آیا اشکال در بهره هوشی ما دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است
که با گذراندن بیش از ده سال از دوران راهنمایی تا دانشگاه هنوز نتوانسته
ایم در حد قابل قبولی زبان انگلیسی را بیاموزیم ؟ بدون شک اشکال در بهره
هوشی و توانایی های ما نیست بلکه مشکل در روشها و تکنولوژیهایی است که ما
با استفاده از آنها زمان زیادی از زندگی خویش را از دست داده ایم .
هر
سال در ایران میلیاردها ریال بودجه برای آموزش زبان انگلیسی دانشجویان و
دانش آموزان در نظامهای رسمی و غیر رسمی آموزش هزینه می شود ، اما همچنان
بسیاری از فراگیران ، بی نصیب از همه آن چه از خود و نظام آموزشی انتظار
دارند ، ناامیدانه در پی راهی برای یادگیری و بهره گیری از تلاش و هزینه
های خود می گردند . آموزش زبان انگلیسی در مراکز مربوط به آن بیشتر یک طرفه
است به طوری که آموزش دهنده فعال و یادگیرنده غیر فعال است و گفت و گویی
که باید میان این دو نفر صورت بگیرد ، عملی نمی شود . برای یادگیری بهتر
زبان انگلیسی باید ظرفیت کلاسها را به حداقل رساند تا فرصت مکالمه بین
استاد و دانشجو بیشتر فراهم شود .
در واقع در مدارس ما به آن میزان که به گرامر زبان انگلیسی توجه می شود ، به مکالمه زبان انگلیسی
تکیه نمی شود . یکی از مهمترین دلائل این است که زمان لازم برای نظام
آموزش و پرورش بسیار کم است و فقط برای یادگیری حداکثر دو تا سه هزار لغت
در تمامی دوران تحصیل و مکالمه هم در حد احوالپرسی روزانه می باشد .
کتابهای درسی زبان انگلیسی در ایران تنها بر اساس مهارتهای خواندن و ترجمه
تالیف شده اند ، این در حالی است که در سراسر جهان ، هدف اصلی آموزش زبان
های خارجی ، برقراری ارتباط است . در میان مهارتهایی مانند خواندن ، نوشتن ،
صحبت کردن و شنیدن اولویت با شنیدن است . دانش آموزان و دانشجویان ایرانی
متاسفانه وسایل کمک آموزشی لازم در این زمینه را در اختیار ندارند و امکان
شنیدن زبان انگلیسی ، چه از طریق ضبط صوت و چه در آزمایشگاههای زبان برای
اغلب آنان وجود ندارد .
براساس یکی از نظریه های زبان شناسی ، اوج یادگیری زبان انگلیسی
بین 11 تا 14 سال است ، با این توضیح که بعد از 14 سالگی در مغز پدیده ای
به نام " یکسان سازی " اتفاق می افتد و قدرت یادگیری کم تر می شود . اما
این نظریه به این معنا نیست که پیش و پس از این دوران ، آموزش و یادگیری
انگلیسی نتیجه نمی دهد .
عمده ترین دلایل ناکامی در فراگیری زبان انگلیسی در کشور ما به قرار زیر است :
ترس : ما
همیشه زبان انگلیسی را درس مشکلی تصور می کردیم که باید آنرا امتحان دهیم و
بدین دلیل هرگز فرصت استفاده از آنرا به صورتی نیافتیم که از آن لذت ببریم
.
تکیه بر محیط مبتنی بر متن : دنیای
واقعی زبان انگلیسی ، یک دنیای صوتی است . در حالی که سیستم آموزشی ما ،
دنیایی مبتنی بر متن بوده است و این باعث می شد که مشکل تلفظ نیز بر مشکلات
بی شمار ما افزوده شود . به دلیل عدم زیستن در یک محیط واقعی صوتی با زبان
انگلیسی احساس بیگانگی می کنیم . نتیجه این سیستم آموزشی در آرمانی ترین
شرایط تربیت مترجم بود ، نه کسی که با زبان انگلیسی بتواند ارتباط برقرار
کند .
تکیه بر گرامر : کاش ما زبان
را با روش کودکان یاد می گرفتیم که کمترین اهمیتی برای دستورات پیچیده
زبان نمی دهند . راستی ما ، خود چه قدر با گرامر زبان مادری خود آشنا هستیم
؟ دستورات گرامری در تمامی زبانها یک موضوع کاملا تخصصی و انتزاعی از زبان
است و اگر نه اینست ، پس این همه رشته های دانشگاهی سطح بالا در رابطه با
دستور زبان چه معنی می دهد ؟ حرف زدن با رعایت دستورات گرامری زبان پر از
استثنا مانند زبان انگلیسی ، تقریبا غیر ممکن است .
تاکید بر یادگیری لغات انگلیسی : به
خاطر سپردن لغتهای یک زبان خارجی می تواند یکی از بخشهای خسته کننده در
حوزه یادگیری آن زبان باشد . آموزش زبان انگلیسی در ایران ، حفظ کردن
فرهنگهای لغت بود ، هر معلمی برای خود دیکشنری کوچکی می ساخت که مجبور به
حفظ کردن آن بودیم . در یک فرهنگ انگلیسی نگاهی به GET یا TAKE بیندازید .
دو صفحه معنی مختلف و گاهی متضاد برای یک لغت ، سردرگمی آدمی را در آموزش زبان انگلیسی صد
چندان می کند . فرق عمده زبان انگلیسی با زبان فارسی در این است که لغات
در زبان انگلیسی عمدتا وقتی معنی واقعی دارند که در کنار سایر لغات قرار می
گیرند . مثلا لغت Take معنی واضحی ندارد در حالی که معنی عبارت Take off
کاملا مشخص است .
اهمیت دادن به امر خواندن : در
هر زبانی چهار عنصر عمده خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و گوش دادن وجود دارد
. آنچه در سیستم آموزش رسمی ما بیش از همه به آن پرداخته شده است ، امر
خواندن می باشد .
باید توجه داشته باشیم که یکی از رموز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی در
کشورهایی مانند ایران ، آن است که فراگیر بتواند مطالب کلاس را به گونه ای
با مسایل و مشکلات جاری پیوند بدهد . این ارتباط با تماشای فیلم هایی به
زبان اصلی و مرور اخبار و روزنامه های انگلیسی زبان ، موجب تقویت و رشد
فراگیر زبان انگلیسی می شود .
- ۹۴/۱۱/۲۰