آموزش زبان انگلیسی

آموزشی

آموزش زبان انگلیسی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

Mistakes In Learning


6 باور زبان آموزان ناموفق


آیا تا به حال پیش آمده احساس کنید که عاملی مرموز شما را از پیشرفت در یادگیری زبان انگلیسی باز می‌دارد ؟ آیا احساس می‌کنید علیرغم تلاش‌هایتان کارها آن‌گونه که می‌خواهید پیش نمی‌روند ؟ شاید دلیلش باورهای محدود کننده‌ای باشد که شما را محصور کرده‌اند .
باورهای محدودکننده چیزهایی هستند که آن‌ها را باور کرده‌ایم و سد راه ما شده و ما را از رسیدن به پتانسیل واقعی درونمان باز می‌دارند . در این مقاله به بررسی ۶ تا از رایج‌ترین باورهای بازدارنده می‌پردازیم که بسیاری از ما با آن‌ها درگیر هستیم . با شناخت این موارد می‌توانید اولین قدم در جهت خلاصی از شر این باورها را بردارید .


۱. گذشته من تعیین‌کننده آینده من است !

زبان آموزان موفق اعتقادی به این باور ندارند زیرا آن‌ها در گذشته با موضوعی مشکل داشته‌اند اما می‌دانند که دوباره تلاش خواهند کرد . آن‌ها شکست می‌خورند و اشتباه می‌کنند اما هرگز اجازه نمی‌دهند این عامل آن‌ها را از تحلیل مشکل و یافتن راه حل منطقی باز دارد . هرگز فکر نکنید که شکست یا اشتباهات گذشته می‌توانند مانع همیشگی شما بشوند . شما می‌توانید فارغ از این که در گذشته چه سابقه‌ای در خصوص یادگیری زبان انگلیسی داشته‌اید ، موفق شوید .


۲. وقت ندارم !

زبان آموزان موفق همان اندازه وقت دارند که شما در ۲۴ ساعت وقت دارید . نکته این است که آن‌ها به جای بهانه تراشیدن ، وقت می‌تراشند .
طی هفته گذشته چند ساعت وقت خود را بی‌هدف برای سرکشی به فیس بوک یا کانال تلگرام و اینستاگرام اختصاص داده‌اید ؟
چند ساعت وقت برای چک کردن ایمیل‌های خود از دست داده‌اید ؟
زبان آموزان موفق می‌دانند که چطور وقت خود را بگذرانند و کجا می‌توانند مؤثرتر عمل کرده و برای یادگیری زبان زمان خلق کنند .


۳. یادگیری فلان چیز خیلی سخته !

آیا زمانی که اولین لغت انگلیسی را یاد گرفتید به خاطر دارید ؟ یادتان هست مکالمه کردن با یک انگلیسی زبان تا چه حد برایتان دشوار بود ؟ خاصه این که حتی یک کلمه هم بلد نبودید . هر چه بیشتر یاد گرفتید و بیشتر تمرین کردید صحبت کردن برایتان آسان‌تر شد . دشواری ، مفهومی ذهنی است تا یک ویژگی مطلق . به یاد داشته باشید در یادگیری زبان هیچ چیز دشوار نیست . تنها مفاهیم ، کلمات و مهارت‌هایی وجود دارند که هنوز با آن‌ها آشنا نشده‌اید و یا برای مسلط شدن به آن‌ها به‌اندازه کافی تمرین نکرده‌اید .


۴. دیگران در موردم قضاوت می‌کنند !

زبان آموزان موفق اعتقاد دارند که دیگران سطح دانش و میزان تسلط شان در صحبت کردن را مورد قضاوت قرار نمی‌دهند . زیرا اگر این گونه بود همیشه موقع صحبت دستپاچه می‌شدند و هیچگاه برای صحبت در میان جمع ریسک نمی‌کردند و در نتیجه پیشرفت نمی‌کردند . پس هیچگاه نگران قضاوت دیگران در مورد خودتان نباشید . به احتمال زیاد دیگران از پیشرفت شما خرسند و شگفت‌زده خواهند شد . تکرار می‌کنم هیچ چیز دشواری در خصوص یادگیری زبان وجود ندارد . موضوع فقط مهارت‌هایی هستند که هنوز یاد نگرفته اید .


۵. من ذاتا استعداد یادگیری زبان را ندارم !

آیا برای یادگیری دوچرخه سواری نیاز به استعداد ذاتی هست ؟ احتمالاً خیر! یادگیری دوچرخه سواری مستلزم یادگیری یک سری اصول اولیه است و سپس باید این مهارت‌ها را به مقدار زیاد تمرین کرد . برخی افراد در مسابقات دوچرخه سواری Tour de France مقام‌های بالایی کسب می‌کنند به این دلیل که هر روز به سختی تمرین می‌کنند . همانگونه که برخی از زبان آموزان به چندین زبان مسلط می‌شوند . یادگیری یک زبان مستلزم زمان و تلاش است و من شخصاً معتقدم که همه افراد توانایی یادگیری زبان را دارند . زبان آموزان موفق هرگز تسلیم نمی‌شوند زیرا اعتقادی به استعداد ندارند . در عوض موانعی که در مسیر پیشرفت و یادگیری دارند را به دقت شناسایی و سپس روی این موانع تمرکز می‌کنند .


۶. دیگران زبان را آسان‌تر از من یاد می‌گیرند !

افراد با هم متفاوت‌اند و هنگام یادگیری زبان با چالش‌های متفاوتی رو به رو می‌شوند . شاید مطالبی که در زبان ژاپنی برای من دشوار است برای فرد دیگر این‌گونه نباشد . به همین ترتیب فهم چیزهایی که یادگیری‌شان برای من آسان است ممکن است برای دیگری به این راحتی نباشد . گفتن این‌که هر چه برای من آسان است برای دیگران نیز همین‌گونه است نوعی کلی‌گویی است . آیا شما می‌دانید که این افراد در مسیر یادگیری زبان چه تجربیاتی را پشت سر گذاشته‌اند ؟ شاید آن‌ها متدها و روش‌هایی را تجربه کرده‌اند که شما تا بحال فرصت امتحانش را نداشته‌اید . هیچ‌کسی نمی‌تواند یک شبه زبان را فرا بگیرد و تا آنجاییکه من می‌دانم هنوز هیچ دارویی پیدا نشده که با خوردن آن بتوان یک شبه یک زبان را فرا گرفت .

آیا باورهایی که تا اینجا گفتم تا به حال ذهن شما را به خود مشغول کرده‌اند ؟

  • mrzaban mrzaban
  • ۰
  • ۰
Lets Learn English

4 نکته کلیدی و اساسی در یادگیری زبان انگلیسی


💥💥 نکته ی اول
 
 ابتدا باید انگلیسی گفتاری را آموخت و سپس به یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن پرداخت .
 
اگر شما ذهن خود را با الگوهای  محاورات گفتاری آشنا کنید ، به‌ تدریج خواندن و نوشتن هم برایتان آسان می‌شود . بسیاری از افراد در صحبت کردن  بسیار کند هستند و در گزینش کلمات وسواس داشته و دائماً سعی در تصحیح جملات خود دارند . انگار که در حال نوشتن یک مقاله هستند .
 
به یاد داشته باشید در تمامی زبان‌ها  مهارت speaking ( صحبت کردن  ) در مقایسه با دو مهارت خواندن و نوشتن در الویت  اول قرار دارد . مثلاً همین زبان فارسی را در نظر بگیرید . همه ماقبل از آنکه خواندن و نوشتن را بیاموزیم می‌توانستیم نسبتاً خوب صحبت کنیم و این توانایی به این دلیل نبوده  که

دوازده سال از عمرمان را پشت نیمکت مدارس آموزش دیده باشیم . بلکه به این خاطر بوده که خیلی پیش از شروع مدرسه از این زبان به عنوان ابزاری جهت ایجاد ارتباط بهره می‌جسته‌ ایم . حال سؤال من از شما این است : ”  آیا یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگر مستثنی از این قاعده است ؟ ” البته که نه!
 


💥💥 نکته ی دوم
 
 
بانک واژگان هر فرد از دو بخش واژگان فعال و واژگان غیرفعال تشکیل می‌گردد .

لزومی ندارد ناتوانی خود در صحبت کردن به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر را به مواردی مثل ژنتیک ، آب و هوا ، کمبود وقت و … نسبت دهید . موضوع  به واژگان  فعال و واژگان غیرفعال بازمی‌گردد . واژگان  فعال واژگان و اصطلاحاتی را شامل می‌شوند که ما به راحتی آن‌ها را حین صحبت کردن به

کار می‌بریم  و واژگان  غیر فعال  که انبوه فراوانی از لغات را شامل می‌شوند واژگانی  هستند که به راحتی بر زبان جاری نمی‌شوند و ناچاریم برای به خاطر آوردن آن‌ها به مغزمان فشار بیاوریم .
 
راز تقویت تعداد لغات فعال آن است که تا جایی که برایتان امکان دارد به انگلیسی یا هر زبان دیگری که قصد یادگیری آن را دارید صحبت کنید . سیستم آموزش سنتی  زبان انگلیسی که تا یکی دو سال قبل در مدارس ما حاکم بوده دو ارمغان با خود به همراه داشته است . اول آنکه با تأکید بیش از حد بر تمرینات

لغت و درک مطلب ،  دامنه واژگان غیر فعال را تعمیق بخشیده که عملاً هیچ کمکی به تقویت مهارت speaking ( صحبت کردن )  دانش آموزان کمک نکرده  است . دوم آنکه بازاری پر منفعت برای برخی ناشرین فراهم نموده تا با چاپ کتاب‌های  تحت عناوین کمک درسی ، دروس ، شب امتحان ، گام آخر

و … سودهایی چند میلیاردی به جیب بزنند . راستی شما برای خرید این دست کتاب‌ها تاکنون چقدر هزینه کرده‌اید ؟ با این همه آیا قادرید به راحتی به انگلیسی صحبت کنید ؟

 
 
💥💥نکته ی سوم
 
- دستور زبان انگلیسی جزو طبیعی و لاینفک انگلیسی محاوره‌ای است . بنابراین نیازی نیست که قواعد را به صورت مجزا بیاموزید .
 
لیست افعال بی‌قاعده ، جدول زمان‌ها ، جملات شرطی ، …. همه و همه را دور بریزید ! بله ، تعجب نکنید همین قدر که چینش کلمات را در کنار هم بدانید کافی است . البته اگر قصد دارید یک زبان‌شناس شوید موضوع فرق می‌کند . اکثر افراد نیازی به این ندارند که بدانند مثلاً فرم آینده کامل فعل “to understand” می‌شود I will have understood.
 
جالب اینجاست که بومی زبان‌ها خود چنین ساختارهایی را در محاورات روزمره به کار نمی‌برند حال چرا ما باید وقت گران‌بهایمان را در صرف کنیم و این مطالب کم کاربرد یا بعضاً بی مصرف را به زور وارد مغزمان کنیم ؟

مؤثرترین کاری که می‌توان انجام داد آن است که بر یادگیری دستور زبان کاربردی از طریق مهارت speaking ( صحبت کردن ) تمرکز کنید . به این ترتیب الگوهای واقعی انگلیسی گفتاری در ذهن حک می‌گردند .
 
بنابراین هرگاه از این به بعد به کتاب‌ فروشی  می‌روید به جای انتخاب کتاب‌هایی با عناوین خوش آب و رنگی چون “ گرامر پیشرفته انگلیسی ” و چیزهایی از این دست یک رمان یا داستان انگلیسی  بخرید . به این شکل چشمان خود را در معرض انگلیسی قرار داده‌اید و به علاوه نکات ضروری دستور زبان

انگلیسی را نیز یاد می‌گیرید .

 
 
💥💥نکته ی چهارم
 
- تقلید کردن لحن گفتاری انگلیسی‌زبان‌ها و یادگیری کلمات در داخل متن پروسه طبیعی فراگیری زبان انگلیسی محسوب می‌شوند . حال آنکه ترجمه کلمه به کلمه جملات و عبارات و جفت و جور ساختن آن‌ها مطابق با زبان فارسی نقطه مقابل این پروسه به حساب می‌آیند .

حتماً زنگ‌های انگلیسی را در مدارس خود به یاد دارید . “…. خب بچه‌های عزیز از روی کلماتی درس سه بار بامعنی فارسی بنویسید .” یا “… کتاب‌های کار را بازکنید و تمرینات این درس را پاسخ دهید . ما با این سبک آموزش ترغیب می‌شدیم تا بیشتر به زبان فارسی فکر کنیم تا انگلیسی  مثلاً وقتی

می‌خواستیم صفت را در جمله به کار ببریم بر اساس قواعد دستور زبان فارسی می‌گفتیم : it is a flower beautiful!
 
می‌بینید که در آموزش به این روش هیچ اثری از روال طبیعی یادگیری زبان انگلیسی که در بالا گفتیم نیست که نیست ! خلاصه آن که روش سنتی حاکم بر آموزش‌های سنتی  انگلیسی که هنوز در دانشگاه‌ها به چشم می‌خورند قادر نیستند به دانش‌آموختگان خود کمترین کمکی درزمینهٔ روان صحبت کردن  نمایند


تنها و تنها یک عامل به این مهم می‌انجامد و آن عبارت است از صحبت کردن به انگلیسی در یک محیط انگلیسی‌ زبان .

  • mrzaban mrzaban
  • ۰
  • ۰
Success in English

چگونه در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشیم ؟


در خصوص اهمیت یادگیری زبان انگلیسی ، مطالب زیادی نوشته شده و این ضرورت  از سوی کسانی که قصد کسب این دانش مدرن را دارند ، باید جدی تر گرفته شود . مقاله زیر نوشته L.G Alexander می باشد . امید است با خواندن این مقاله به یادگیری زبان علاقه مند شوید .

یادگیری زبان یک مهارت است نه فرا گرفتن یک دانش . افراد میزان مهارت خود را در هنگام به کار گیری این مهارت در می یابند نه با اندازه گیری مفاهیم و مطالبی که از زبان آموخته اند .

استفاده از زبان و به کار گیری زبان به مفهوم فهمیدن مطالب انگلیسی ، خواندن ، صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی می باشد و کسانی که این چهار مهارت ( خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و گوش کردن ) را بیاموزند یعنی زبان را یاد گرفته اند .

در این جا چند راهکار جهت تقویت این مهارت های زبانی عنوان می گردد:


1- سعی کنید متونی را بخوانید که برای شما مشکل نباشند و به راحتی از پس خواندن متن بر بیائید . در واقع خواندن باید با لذت همراه باشد و متن انتخابی باید با دانش شما تناسب داشته باشد . این متون را می توان از کتب مختلف ، نشریات و اینترنت انتخاب کرد .

2 – اگر شما به اندازه کافی مطالعه کنید و متون مختلف را مطالعه کنید دایره لغات شما بالا خواهد رفت و دیگر نیاز به استفاده متوالی از فرهنگ لغت نمی باشد . باید سعی کنید یک ارتباط منطقی نیز بین متونی که مطالعه می کنید وجود داشته باشد ، تا در مقاطع مختلف مجبور به استفاده مداوم از فرهنگ لغت نباشید .

3 – دیدن فیلم ها و سریال های انگلیسی باعث تقویت مهارت شنیداری شما می شود و باعث می شود آمادگی لازم را در مواجهه با افراد کسب کنید . البته محتوای فیلم ها نیز باید با روحیات افراد سازگار باشد و تماشای هر فیلمی برای یاد گیری زبان مناسب نیست .

4 – سعی کنید به انگلیسی فکر کنید . اگر یک متن بحث آمیز خواندید سعی کنید از نکات موافق و مخالف یادداشت برداری کنید و بعد این نوشته ها را مطالعه کنید . مرور این نوع نوشته ها ، تمرین ذهنی برای تفکر به زبان انگلیسی می باشد و کم کم فرآیند تفکر انگلیسی در ذهن شما جا خواهد گرفت.

5 – متون مختلف را مطالعه کنید . متون اجتماعی ، سیاسی ، طنز و ... باعث یادگیری لغات در حوزه های مختلف می شود و قدرت مانور شما را در هنگام صحبت و ترجمه بالا می برند .

6 – همان طور که بهترین و اولین قدم در ترک سیگار ، نکشیدن سیگار! است بهترین راه یادگیری و مکالمه زبان انگلیسی صحبت کردن به زبان انگلیسی است . بهترین راه خواندن هم این است کتاب را بردارید و شروع کنید . برای طی یک راه طولانی هم باید اولین قدم را بردارید .

7 – نوشتن خلاصه ای از آنچه که خوانده اید یا شنیده اید ، یک راه و شیوه مناسب برای تقویت مهارت در زبان انگلیسی است . نوشتن خلاصه مطالب باعث تقویت مهارت تفکر به انگلیسی نیز می شود .

8 – نوشتن خاطرات روزانه نیز در تقویت مهارت نوشتن و دانش عمومی انگلیسی موثر است چرا که
الف) این یک تمرین مداوم است .
ب) درباره تجارب خودتان می نویسید و می توانید به انگلیسی فکر کنید .
ج ) نوشتن روزانه خاطرات و تداوم در این کار باعث بالا رفتن مهارت بیان ، تشریح و بازخورد می شود .

9 – به خاطر داشته باشید در انگلیسی دو دسته لغت وجود دارد :
لغات موثر و لغات غیر موثر . لغات موثر ، لغاتی هستند که شما معنی آنها را می دانید و با اطمینان آنها را به کار می برید .
لغات غیر موثر ، لغاتی هستند که شما معنی آنها را می دانید ولی هیچگاه موقعیت استفاده از آنها پیدا نمی شود و اصطلاحاً لغات مهجور هستند . شما باید تا جایی که می توانید لغات موثر یاد بگیرید .

10 – یادگیری گرامر صرف و مطلق ، دردی از شما دوا نمی کند و باید گرامر را در متون یاد بگیرید و آن را در مکالمه یا نوشتار به کار ببرید . توجه به تفاوت های گرامری زبان مادری و زبان انگلیسی خیلی مهم است .

11 – از خواندن مجلات و روزنامه های انگلیسی غافل نشوید . ساختار این نشریات باعث تقویت درک رابطه بین مفاهیم و حوادث می شود .

12 – از فرهنگ لغت واقعاً استفاده کنید و از خواندن آن لذت ببرید . استفاده از فرهنگ لغت اصول و قواعدی دارد که معمولاً در ابتدای هر فرهنگ لغت این اصول چاپ شده اند .

13 – خواندن نشریات برای تقویت مهارت انگلیسی موثر است ولی نباید آنقدر روزنامه بخوانید که دلزدگی به وجود بیاید .

14 – در یادگیری نباید زبان مادری را نادیده بگیرید . تداخل زبان مادری با زبان انگلیسی از مهمترین موانع یادگیری زبان است . این تداخل روی تلفظ ، فشار صدای کلمات ( استرس) ، گرامر ، لغت و حتی شیوه تفکر اثر می گذارد .

15 – شنیدن و درک مطلب از روی شنیدن مطلب ، یکی از راه های موثر در یادگیری زبان است . به همین علت هیچکس نمی تواند به تنهایی زبان یاد بگیرد .

16 – هر نوع به کار گیری زبان به صورت شفاهی ، کتبی یا نوشتاری بهتر از مطالعه گرامر و نکات گرامری می باشد. در واقع هیچگاه نباید گرامر را مطالعه کنید ، بلکه باید آن را به کار ببرید .

17 – صبور باشید و به خاطر داشته باشید یاد گیری زبان یک فرآیند مستمر و مداوم است و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد .

18- اهداف خود را از یاد گیری زبان مشخص کنید و روی آنها تمرکز کنید ولی هیچگاه سعی نکنید زبان را با رویکرد خاصی بیاموزید . مثلاً آموزش زبان برای اینترنت یا تجارت . ولی باید سعی کنید هنگام یادگیری زبان روی مواردی که به آنها نیاز دارید تمرکز کنید و دقت بیشتری اعمال کنید .

19 – سعی کنید یادگیری زبان برایتان به صورت یک عادت در آید و هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید . در ضمن این کار باید با علاقه صورت بگیرد و هر گاه زبان آموزی برایتان لذت بخش نبود ، در آن ساعت مطالعه انگلیسی را متوقف کنید .

20 – برای یادگیری زبان از منابع مناسب استفاده کنید . منابع خوب به شما در یادگیری زبان کمک خواهند کرد . هر قدر منابعی که شما استفاده می کنید ، علمی تر و استاندارد باشند ، یادگیری شما سریعتر و ماندگار تر خواهد بود .


Your Success is Our Goal


  • mrzaban mrzaban